Brak Połączenia z Internetem – Możliwe przyczyny i rozwiązania

Brak połączenia z internetem
11 marca 2022

W dzisiejszych czasach internet nie jest już tylko ciekawostką. Nie oferuje jedynie kilku dodatkowych możliwości, a pozwala nam realizować całe mnóstwo czynności życia codziennego. Dla wielu z nas internet jest niemal niezbędny do „normalnego” funkcjonowania, ponieważ to właśnie za jego pośrednictwem opłacamy rachunki, wyszukujemy informacje, czy nawet — w wielu przypadkach — pracujemy.

Nic dziwnego, że brak połączenia z internetem może frustrować. W tym poradniku przedstawię kilka najpopularniejszych przyczyn i rozwiązań, które mogą Wam pomóc odzyskać dostęp do internetu.

Jak naprawić brak połączenia z internetem?

Żeby naprawić brak połączenia z internetem, w pierwszej kolejności należy zidentyfikować przyczynę. Warto sprawdzić, czy internet działa na innych urządzeniach, lub skontaktować się z naszym dostawcą internetu, by dowiedzieć się, czy przypadkiem nie trwa aktualnie jakaś awaria.

Przyczyn może być naprawdę sporo, a rozwiązanie zależy od tego, która z nich nas dotyczy. W kolejnych punktach przedstawię najczęściej spotykane przyczyny braku połączenia z internetem, oraz pomysły na to, jak rozwiązać dany problem.

Uniwersalne sposoby na naprawienie braku połączenia z internetem

1. Uruchomienie narzędzia do rozwiązywania problemów z internetem.

Nowsze systemy operacyjne, w tym Windows powinny być wyposażone w narzędzie umożliwiające identyfikacje i naprawę problemów z połączeniem. W systemach Windows wystarczy uruchomić Menu Start, wpisać Stan Sieci i wybrać opcję o tej nazwie, a później uruchomić opcję Narzędzie do rozwiązywania problemów z siecią.

2. Restart urządzenia

Wyłączenie i włączenie naszego urządzenia (komputera, laptopa, telefonu, czy innego sprzętu, na którym mamy problem) może niejako rozwiązać problem samoistnie.

Na przykład, jeżeli internet nie działa tylko na komputerze, a w tym samym czasie działa na telefonie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że winowajcą jest właśnie komputer. Jeżeli tak to u Was wygląda, warto przynajmniej spróbować zrestartować nieprawidłowo działający sprzęt, ponieważ jeżeli problem naprawi się sam, pozwoli Wam to zaoszczędzić sporo czasu na dalszym szukaniu przyczyny.

3. Restart routera

W przeciwnej sytuacji, czyli w takiej, w której internet nie działa na żadnym urządzeniu, można spróbować wyłączyć i włączyć router. Niektóre modele posiadają też osobny przycisk do włączania i wyłączania rozprowadzania sieci bezprzewodowo, jeżeli wiecie. gdzie się on znajduje, również możecie spróbować.

Nie polecam jednak klikać na routerze byle czego, ponieważ bez odpowiedniej wiedzy, czy instrukcji, można przez przypadek coś zepsuć lub np. zresetować jego ustawienia.

4. Kontakt z dostawcą internetu

Jeżeli najbardziej trywialne, „domowe” sposoby nie pomagają, osobiście zwykle nie tracę czasu i od razu dzwonię do dostawcy internetu. W wielu przypadkach jest to awaria po jego stronie, a w innych jest on w stanie pomóc mi z identyfikacją i rozwiązaniem mojego problemu.

Nie namawiam Was do dzwonienia do dostawcy z każdą drobnostką, ale kontakt z kimś, kto zna się na rzeczy i ma odpowiedni sprzęt, w wielu przypadkach po prostu pozwala zaoszczędzić nam wielu godzin poszukiwań.

Możliwe przyczyny braku dostępu do internetu

Problem z adapterem Wi-Fi

Problemem może być wadliwa karta sieciowa lub adapter Wi-Fi. Osobiście korzystałem z tego drugiego w swoim PC i niejednokrotnie głowiłem się, dlaczego nie mam internetu, a później okazywało się, że ktoś z domowników pożyczył sobie mój adapter, albo że przez przypadek go szturchnąłem, czy odpiąłem na chwilę po to, by mieć dodatkowy port.

Rozwiązanie: jeżeli posiadasz adapter Wi-Fi, upewnij się, że jest dobrze podłączony, oraz że jest sprawny (możesz przetestować go na innym urządzeniu). W przypadku tradycyjnych kart sieciowych tego rodzaju problemy zdarzają się rzadziej, ale jeżeli z jakiejś przyczyny mogło dojść do podobnej usterki, możesz spróbować to sprawdzić.

Problem jest spowodowany antywirusem lub inny programem

Niejednokrotnie nasz ruch sieciowy może być z jakiejś przyczyny blokowany przez antywirusa, firewalla, czy inny tego rodzaju program.

Rozwiązanie: Jeżeli internet wcześniej działał, a instalowałeś nowy program tego rodzaju lub zmieniałeś w nim ustawienia, spróbuj go na chwilę wyłączyć lub odinstalować.

Problem z Routerem

Jeżeli internet nie działa na żadnym urządzeniu lub działa tylko na tych podłączonych przewodowo, lub bezprzewodowo, problem może leżeć po jego stronie.

Rozwiązanie: W pierwszej kolejności spróbuj wyłączyć i włączyć router. Kolejno upewnij się, czy wszystko jest właściwie podłączone. Jeżeli masz jakiś dodatkowy przycisk, który służy na przykład do wyłączania ruchu bezprzewodowego i jesteś pewien, że służy on właśnie do tego, możesz spróbować go nacisnąć (jeśli istnieje podejrzenie, że np. został wcześniej przypadkowo wyłączony podczas sprzątania).

Sterowniki karty bezprzewodowej są nieaktualne

To stosunkowo rzadko spotykany problem, ale jeżeli sterowniki nie były aktualizowane od bardzo dawna, warto przynajmniej spróbować dokonać ich aktualizacji.

Rozwiązanie: zaktualizuj sterowniki karty bezprzewodowej.

Awaria sieci lub nieopłacony abonament

Jeżeli internet niedawno działał na wszystkich urządzeniach, a nagle przestał, możliwe, że wystąpiła awaria sieci lub dostawca wyłączył Wam dostęp z powodu np. nieopłaconego abonamentu.

Rozwiązanie: zadzwoń lub napisz do swojego dostawcy internetu i zapytaj, czy trwa jakaś awaria. Jeżeli nie istnieje podejrzenie awarii sprzętowej po Twojej stronie, zwykle będzie to najlepsze rozwiązanie.

Awaria internetu po stronie dostawcy w zależności od konkretnej firmy zwykle nie trwa dłużej niż 24 godziny. W przypadku dużych firm większość awarii usuwanych jest w ciągu maksymalnie kilku godzin. Jeżeli zależy Wam na dostępie do internetu, możecie zapytać dostawcę o estymowany czas naprawy lub zaopatrzyć się w internet zapasowy, czy tymczasowo korzystać z internetu mobilnego, np. tworząc hotspot ze swojego telefonu.

Pamięć DNS wymaga wyczyszczenia

W skrajnych przypadkach może okazać się, że powinniśmy wyczyścić pamięć DNS.

Rozwiązanie:

W systemie Windows:

1. Otwórz Wiersz Polecenia (CMD) jako administrator i wykonaj następujące komendy:

  • ipconfig /flushdns i naciśnij Enter
  • ipconfig /release i naciśnij Enter
  • ipconfig /renew i naciśnij Enter

Brak połączenia z internetem w systemach Android

Problem z brakiem połączenia z internetem może też dotknąć urządzeń mobilnych. W przypadku tych z systemem Android zwykle wystarczy wyłączyć i włączyć urządzenie. Jeżeli to nie pomoże, warto upewnić się, czy nie jest włączony tryb samolotowy, oraz czy telefon działa z inną siecią.

Jeżeli dana sieć działa poprawnie, telefon jest blisko routera, a internet w nim nadal nie działa, możliwa jest usterka.

Zanim zlecimy jednak naprawę naszego urządzenia, warto jeszcze sprawdzić, czy przypadkiem dostępu do internetu nie blokuje jakaś aplikacja lub program antywirusowy, czy system nie jest przeciążony lub, czy winna nie jest konfiguracja naszego routera.

Brak połączenia z internetem na Facebook lub Messenger

Jeżeli internet działa poprawnie, ale Facebook lub Messenger informują nas o braku połączenia z internetem, najczęściej wystarczy odświeżyć stronę (przycisk F5) lub wyłączyć i włączyć aplikację.

W sytuacji, w której któraś z tych platform nadal nie działa, warto sprawdzić, czy zadziała na innym urządzeniu lub upewnić się, czy nie trwa aktualnie jakaś awaria. Jeżeli wykluczymy te czynniki, możemy skontaktować się z dostawcą internetu i zgłosić mu zaistniały problem.

Brak połączenia z internetem na Spotify

Brak połączenia z internetem na Spotify zazwyczaj rzeczywiście oznacza brak połączenia z internetem. Jeżeli Wasz internet działa jednak poprawnie lub po prostu przerwał jedynie na chwilę, spróbujcie odświeżyć stronę przyciskiem F5 lub wyłączyć i włączyć aplikacje.

Jeśli to nie pomoże, upewnijcie się, czy przypadkiem nie trwa aktualnie jakaś awaria tej aplikacji (np. na ich fanpage lub zapytajcie znajomego), oraz sprawdźcie, czy Spotify działa Wam na innym urządzeniu. Jeżeli awarii nie ma, a Spotify nie działa także na Waszych innych urządzeniach, warto będzie skontaktować się z dostawcą internetu.