Jak zwrócić grę na Steam?

Jak zwrócić grę na Steam
6 września 2021

Wielu z nas bardzo często zdarzają się zakupy spowodowane nagłym przypływem emocji. Promocja kończąca się za kilkadziesiąt minut nieraz potrafi spowodować, że kupimy coś, czego tak naprawdę wcale nie potrzebowaliśmy.

Z grami jest dość podobnie. Bardzo często dochodzą tutaj także inne czynniki, bo powodów, dla których zakup może okazać się nietrafiony, może być całe mnóstwo.

Czasami okazuje się, że dana gra w rzeczywistości wygląda znacznie gorzej niż w zapowiedziach. Innym razem jest tak, że gra po prostu nie przypada nam do gustu, bo nie podoba nam się jej fizyka, czy samo sterowanie. A czasami po prostu okazuje się, że gra jednak nie działa na naszym sprzęcie lub bliżej jej do pokazu slajdów niż płynnej rozgrywki.

Czy nietrafiony zakup musi oznaczać stratę pieniędzy?

Nie zawsze. W tym poradniku opiszę jak oddać grę na Steam i otrzymać zwrot pieniędzy.

Czy można zwrócić każdą grę na Steam?

Być może podobnie jak ja — w swojej bibliotece Steam posiadacie dziesiątki, albo i setki stosunkowo drogich gier i najróżniejszych DLC. W takim przypadku łączna wydana kwota może sięgać przynajmniej kilku tysięcy złotych. Prawda jest jednak taka, że osobiście nie znam ani jednej osoby, która gra w kilkadziesiąt gier. Osobiście spędziłem swój czas z takimi tytułami jak chociażby Borderlands 2, Borderlands 2, wiele części F1 (między innymi 2012, 2015, 2018), czy The Crew. Wiem, że do tych tytułów najprawdopodobniej już nigdy nie wrócę. Od dawna są odinstalowane, ale wciąż zalegają w mojej kolekcji. Gdybym mógł je zwrócić, z pewnością za łączną kwotę mógłbym kupić co najmniej kilka nowych, interesujących mnie tytułów.

Ale te gry nie podlegają już zwrotowi… I słusznie. Gdyby tak było, platforma, czy sami twórcy gier mieliby prawdopodobnie ogromne trudności z zarabianiem, co z pewnością nie pomagałoby w rozwoju naszego ukochanego rynku.

Które gry można zwrócić?

Zasady zwrotów Steam jasno mówią, że można prosić o zwrot pieniędzy maksymalnie w ciągu 2 tygodni od daty zakupu i tylko w przypadku gier lub programów, które były uruchomione przez 2 godziny.

Nieco lepiej sytuacja wygląda z tytułami w przedsprzedaży. Wówczas również obowiązuje wyżej wymieniona reguła, ale dopóki produkt nie zostanie wydany, o zwrot pieniędzy można poprosić w dowolnym czasie.

Co jeśli limit dwóch godzin został przekroczony?

Czasami chcemy zwrócić grę, która została kupiona w ciągu dwóch ostatnich tygodni, ale przegraliśmy trochę więcej niż dwie godziny. W przypadku, w którym będziemy chcieli przycwaniakować i zwrócić np. ukończoną grę po 40 godzinach, prawdopodobnie o zwrot będzie ciężko — i bardzo dobrze.

Nie zmienia to jednak faktu, że jeżeli z jakiegoś powodu zależy Wam na zwrocie takiego produktu, być może warto spróbować. Mnie udało się zwrócić np. Microsoft Flight Simulator, w którym miałem naliczone znacznie więcej niż dwie godziny. Wyjaśniłem, że znaczna część tego czasu była potrzebna na zainstalowanie plików gry, które instalowały się już w launcherze, tym samym naliczając mi dalszy czas. Nie było żadnego problemu, więc byłem bardzo zadowolony.

Jak zwrócić grę na Steam krok po kroku.

Jeżeli zdecydowaliśmy się na zwrot danej gry, możemy przejść do działania.

1. Będąc zalogowanym w platformie Steam naciśnij na „Pomoc” i wybierz „Pomoc techniczna”.

Pomoc techniczna Steam

2. Jeśli gra nie wyświetla się w sekcji „Ostatnie Produkty”, wejdź w sekcję „Gry, programy itp.” i spróbuj odnaleźć ją w tamtym miejscu. Kliknij na wybrany tytuł lewym przyciskiem myszy.

Wybieranie gry do zwrotu na Steam

3. Jeżeli gra została zakupiona przez przypadek, naciśnij na „Przypadkowy Zakup”. Jeśli powód jest inny i gra została już zainstalowana i uruchomiona (ale np. źle działa) skorzystaj z opcji „Moje oczekiwania były inne”.

Moje oczekiwania były inne - Steam

4. Wybieramy opcję „Chcę otrzymać zwrot pieniędzy”.

Chęć otrzymania zwrotu pieniędzy na Steam

5. Jeśli są możliwe różne metody zwrotu pieniędzy, wybieramy tę, która nas interesuje. W przypadku, w którym płaciliśmy z portfela Steam, zwrot pieniędzy prawdopodobnie będzie mógł zostać dokonany tylko na niego, prawdopodobnie między innymi dlatego, że część salda mogła pochodzić np. z transakcji na rynku społeczności.

Wybranie metody zwrotu

6. Wybierz powód zwrotu pieniędzy. Jeżeli nie widzisz powodu, który pasuje do Twojego problemu, skorzystaj z opcji „Nie ma mojego problemu na liście”.

7. Po wybraniu powodu z listy będziemy mogli także opisać nasz problem w odpowiednim polu.

Osobiście zawsze korzystam z tej opcji, bo chcę podzielić się swoimi odczuciami i ew. wyjaśnić dlaczego mam np. więcej niż dwie przegrane godziny. Zdarzyło mi się to dwukrotnie: raz w przypadku Microsoft Flight Simulator, którego zawartość pobierała się, naliczając czas gry, oraz raz w przypadku Rust, w którym większość czasu „gry” spędziłem na łączeniu się z serwerami i problemami technicznymi.

Opisywanie powodu i wysyłanie zgłoszenia

8. Jeżeli jesteście zdecydowani, naciśnijcie „Wyślij zgłoszenie”.