Darmowe edytory tekstu

Polecane darmowe edytory tekstu

24 grudnia 2021

Nie wiem jak Wy, ale ja piszę naprawdę sporo. Z tego powodu bardzo często sięgam po różne programy, które mogą ułatwić mi pracę z tekstem.

Jeżeli zastanawiacie się, jaki jest najlepszy darmowy edytor tekstu, w tym wpisie przedstawię trzy zupełnie różne, sprawdzone edytory. Myślę, że każdy powinien znaleźć tu coś dla siebie.

Dlaczego warto używać edytora tekstu?

Wszystko zależy od tego gdzie trafiają Wasze teksty. W moim przypadku gdy bloguję, w systemie CMS mam już wbudowany edytor, który w zasadzie jest dla mnie wystarczający. Nie muszę na siłę sięgać po żaden zewnętrzny program. Jeżeli jednak piszę jakiś dłuższy tekst, który będę pisał przez kilka dni lub po prostu potrzebuję więcej możliwości, zwykle wolę robić to w edytorze.

Jaki darmowy edytor tekstu wybrać?

W tym wpisie chcę polecić Wam trzy propozycje. Każda z nich jest od siebie zupełnie inna i każdą polecałbym do innych zastosowań. Wybór zależy od Was i od Waszych potrzeb.

1. Dokumenty Google

Otwórz dokumenty Google

Dokumenty Google to w dzisiejszych czasach jedna z najpopularniejszych platform do tworzenia i edycji tekstu. Nic dziwnego, bo cechuje je mnóstwo ogromnych zalet.

Przede wszystkim, Dokumenty Google dostępne są w naszej przeglądarce. Oznacza to, że nie musimy niczego pobierać. Wystarczy zalogować się na stronie i można rozpocząć nasze pisanie. Sam edytor, jak to edytor — ma całkiem sporo funkcji i dość przejrzysty interfejs. Mnie osobiście niczego w nim nie brakowało, choć być może znajdą się tacy, którzy oczekiwaliby nieco więcej.

Największą zaletą dokumentów Google jest według mnie synchronizacja. Tworząc jakiś dokument, w każdej chwili możemy otworzyć go na innym urządzeniu i kontynuować dzięki temu prace np. na naszym telefonie lub na laptopie będąc w kawiarni. Jest to niezwykle wygodne, dlatego też zwykle, gdy wiem, że nie ukończę tekstu podczas jednej sesji, piszę go w Dokumentach Google, by w każdej chwili móc komfortowo do niego wrócić, bez względu na to, z jakiego urządzenia będę korzystał.

Kolejną rzeczą, którą wyróżniają się dokumenty Google, jest możliwość łatwego udostępniania swojej pracy. Możemy na przykład określić, czy chcemy, aby każda osoba mająca link mogła wyświetlać naszą treść. Dzięki temu nie musimy naszego dokumentu nigdzie publikować, by pokazać go np. znajomemu. Wystarczy podesłać mu link, a zobaczy on dokument, oraz ewentualne zmiany, które będziemy na niego nanosili.

Samo udostępnianie ma jeszcze jedną, naprawdę niesamowitą funkcję. Jeżeli tworzycie dokumenty w grupach, dzięki udostępnianiu z możliwością edycji, możecie tworzyć jeden dokument w kilka osób na różnych urządzeniach. Jest to niezwykle wygodne, bo nawet nie będąc w jednym pomieszczeniu, kilka osób może pracować w jednej chwili nad tym samym dokumentem.

Dokumenty Google

2. LibreOffice Writer

Otwórz stronę LibreOffice Writer

Od wielu lat jednym z najpopularniejszych programów do edycji tekstu jest Word. Osobiście sam pamiętam wiele godzin spędzonych na informatyce właśnie w tym programie. Wielu z nas jest do niego tak przyzwyczajonych, że szuka podobnego, ale darmowego doświadczenia… Tu z pomocą przyjść może chociażby LibreOffice Writer, który, choć nie jest może tak zaawansowany jak sam Word, jest również niezwykle bogatym w opcje i wydajnym, klasycznym edytorem tekstu.

Choć sam korzystam z niego raczej sporadycznie, wiem, że to nadal jeden z najlepszych darmowych programów tego rodzaju. Podobnie jak w samym Wordzie, w programie możecie nie tylko pisać i formatować tekst, ale także tworzyć rozmaite tabele, wykresy, czy kształty, które mogą przydać się przy niektórych rodzajach dokumentów.

LibreOffice Writer

3. FocusWriter

Przejdź do strony FocusWriter

Dzisiejsze programy potrafią być naprawdę bardzo rozbudowane… Ale czy tak naprawdę potrzebujemy tych wszystkich opcji?

Możemy mieć te opcje za darmo, jednakże cyfrowy minimalizm może pozytywnie wpłynąć na naszą produktywność. Jeżeli w rzeczywistości chcemy po prostu napisać tekst, z reguły nie potrzebujemy niczego więcej niż zawijania wierszy, czytelnej czcionki i ewentualnie prostych opcji formatowania.

Do takich zastosowań jednym z najlepszych możliwych wyborów będzie FocusWriter, program, który już z samej nazwy, ma po prostu pomagać w skupieniu.

Czymś, czym wyróżnia się FocusWriter, jest bez wątpienia automatyczne chowanie się elementów menu. Aby je otworzyć, musimy najechać myszką, np. na górną część programu. Jest to rzeczywiście ciekawe, bo przez większość czasu widzimy jedynie tło i nasz dokument. Jeśli chodzi o samo tło, w ustawieniach do wyboru mamy kilka interesujących motywów, oraz możliwość tworzenia własnych. Tworzenie własnych motywów jest bardzo proste, bo de facto wystarczy ustawić samą kolorystykę. Ten, który widzicie niżej, stworzyłem na swoje potrzeby. Zrobiłem to w jakieś trzy, może cztery kliknięcia.

Dzięki temu, że na ekranie nie dzieje się praktycznie nic, o wiele trudniej jest się czymkolwiek rozproszyć. Jeżeli narzekacie więc na brak skupienia podczas pracy, zdecydowanie warto sprawdzić także tę propozycję.

Niestety zauważyłem, że program nie najlepiej radzi sobie z wklejaniem formatowanego tekstu. Jeżeli Wasz tekst zawiera np. nagłówki i będziecie chcieli wkleić go do programu, może on ich nie przetworzyć. Nie dla każdego musi to być ogromna wada, ale jeżeli nie będziecie tworzyć tekstów w programie od zera, na pewno warto o tym wspomnieć.

FocusWriter