Aplikacja została zatrzymana – Jak naprawić ten błąd?

Aplikacja została zatrzymana
22 września 2021

Użytkownicy systemów Android czasami spotykają się z komunikatem „Aplikacja została zatrzymana”. 

Czasami zatrzymuje się nam aplikacja Google, a innym razem zatrzymana została aplikacja messenger lub wiadomości.

Niezależnie od rodzaju aplikacji, która się zatrzymuje, w takim przypadku można spróbować jednego z następujących sposobów.

Uwaga! Przed rozpoczęciem bardziej zaawansowanych czynności należy wykonać kopię zapasową, by nie narazić się na ewentualną utratę danych.

1. Zrestartuj telefon

Nie jestem w stanie zliczyć jak wiele żartów z „wyłącz i włącz” słyszałem już w swoim życiu.

Nie zmienia to jednak faktu, że ta banalna metoda bardzo często okazuje się skuteczna i znacznie lepiej spróbować zrestartować telefon, zanim na przykład przywrócimy go do ustawień fabrycznych.

Po restarcie aplikacja może zadziałać w prawidłowy sposób. Jeśli tak się nie stanie, można przejść do kolejnych sposobów.

2. Usuń pamięć podręczną i dane aplikacji

Raz na jakiś czas warto czyścić pamięć podręczną naszych aplikacji. Potrafi tam zalegać mnóstwo danych, które niepotrzebnie zajmują sporo miejsca na naszym urządzeniu. Co ciekawe, usunięcie pamięci podręcznej i danych konkretnej aplikacji również może pomóc naprawić błąd z zatrzymującą się aplikacją.

Aby usunąć pamięć podręczną i dane aplikacji wejdź w Ustawienia telefonu -> Aplikacje -> Zarządzaj aplikacjami -> Wyczyść dane. Nazwy tych kroków mogą różnić się w zależności od wersji systemu Android lub nakładki konkretnego producenta.

3. Zaktualizuj aplikację

Jeżeli dostępna jest aktualizacja danej aplikacji, warto zobaczyć czy nie dostarczy ona łatki, która zażegna nas problem.

W tym celu wejdź do sklepu Google Play i wyszukaj problematyczną aplikację. Jeśli będzie dostępny przycisk służący do aktualizacji, naciśnij go.

4. Odinstaluj aplikację i zainstaluj ją ponownie

To trochę jak metoda z kroku pierwszego, czyli popularne „Wyłącz i włącz”. Jest ona niemniej skuteczna i również może przynieść oczekiwany przez nas rezultat.

Aby przeinstalować aplikację, przytrzymaj jej ikonkę i naciśnij „Odinstaluj” lub odinstaluj ją z poziomu ustawień. Kolejno przejdź do Sklepu Play, znajdź tę samą aplikację i ją zainstaluj.

5. Zaktualizuj system Android

Warto regularnie aktualizować system do najnowszej możliwej wersji. Nowe wersje często dostarczają niezbędnych poprawek, a także mogą wpływać na samą wydajność naszego urządzenia.

Zobacz: Jak zaktualizować Android

6. Przywróć telefon do ustawień fabrycznych

Przywracanie telefonu do ustawień fabrycznych to ostateczna ostateczność. Przed podjęciem tego kroku polecałbym sprawdzenie pozostałych lub oddanie naszego urządzenia w ręce specjalisty. Jeśli problematyczna aplikacja posiada tzw. „zamienniki”, czyli równie popularne aplikacje, które działają w podobny sposób — można też poszukać czegoś, co być może doskonale zastąpi nam niedziałającą aplikację.

Jeżeli zdecydujesz się na przywrócenie telefonu do ustawień fabrycznych, w pierwszej kolejności wykonaj kopię zapasową swoich najważniejszych plików. Opcję przywracania telefonu do tych ustawień powinieneś znaleźć w Ustawieniach. Wyszukaj frazy takie jak np.: „przywrócenie ustawień”, czy „reset”. Taka opcja powinna znajdować się np. w zakładce „Moje urządzenie”.