Aplikacja nie została zaktualizowana — Jak naprawić błąd?

Aplikacje na smartfonie z Android
19 października 2022

Niektórzy użytkownicy systemów Android mogli zetknąć się z komunikatem „Aplikacja nie została zaktualizowana”.

W tym poradniku omówię kilka najpopularniejszych sposobów na naprawienie tego błędu i poprawne zainstalowanie aplikacji.

Zrestartuj telefon

Restart telefonu, czyli jego wyłączenie i ponowne włączenie, potrafi czynić cuda. Także w tej sytuacji, błąd możemy naprawić nawet w tak prosty sposób, dlatego proponuję zacząć właśnie od niego.

Aby to zrobić, po prostu:

  1. Wyłącz swoje urządzenie (zwykle poprzez dłuższe przytrzymanie klawisza blokady).
  2. Odczekaj kilkanaście-kilkadziesiąt sekund.
  3. Ponownie włącz urządzenie (zazwyczaj również dłużej przytrzymując klawisz blokady).

Odinstaluj aplikację

Jeżeli dana aplikacja nie chce dać się zaktualizować, dobrym pomysłem może być jej odinstalowanie i zainstalowanie ponownie, tym razem w jej najnowszej wersji.

Aby to zrobić, naciśnij i przytrzymaj aplikację i wybierz „Odinstaluj” lub odnajdź zakładkę „Aplikacje” w ustawieniach urządzenia i odinstaluj ją właśnie tam. Po odinstalowaniu starej wersji aplikacji spróbuj zainstalować jej bieżącą wersję.

Zaktualizuj Android

Aktualizacja aplikacji może się nie powieść jeżeli mamy starą wersję systemu Android. W takim przypadku warto się upewnić, czy korzystamy z najnowszej możliwej wersji tego systemu, a jeśli nie, spróbować go do niej zaktualizować.

Zobacz także: Jak zaktualizować Androida?

Upewnij się, że masz wystarczająco miejsca na dysku

Jak możesz się domyślać, nowa wersja aplikacji niekoniecznie będzie zajmowała tyle samo miejsca na telefonie. Może zajmować go mniej, a prawdopodobnie (jeśli np. zostały dodane nowe funkcje lub zawartość), będzie ważyła więcej.

Może okazać się więc, że nowa wersja aplikacji po prostu „nie zmieści” się na naszym urządzeniu. W takiej sytuacji po prostu sprawdź, ile masz dostępnego miejsca na dysku i w razie potrzeby usuń np. zbędne filmy, gry, czy aplikacje, które niepotrzebnie zajmują sporo miejsca na Twoim urządzeniu. Po zwolnieniu miejsca spróbuj ponowić aktualizację urządzenia, jeżeli to właśnie brakujące miejsce było przyczyną problemu, możliwe, że teraz Ci się uda.

Zainstaluj aplikację w pamięci urządzenia, a nie na karcie SD

Problem niezaktualizowanych aplikacji często dotyka tych, które są zainstalowane np. na wadliwych kartach SD, lub na takich, na których jest dostępne mało miejsca. W takiej sytuacji spróbuj przenieść aplikację do wbudowanej pamięci telefonu lub odinstaluj ją i zainstaluj ponownie właśnie na niej.

Rozważ przywrócenie telefonu do ustawień fabrycznych

Jeżeli żaden z przedstawionych wyżej sposobów nie pomaga, a Ty jesteś pewien, że aplikacja jest zgodna z Twoją wersją systemu Android, masz wystarczającą ilość miejsca, a sam problem nie wynika z błędu po stronie aplikacji, możesz rozważyć przywrócenie telefonu do ustawień fabrycznych.

Jest to oczywiście ostateczność, którą warto pierw skonsultować z kimś, kto się na tym zna (zakładając, że sam nie jesteś ekspertem od naprawy telefonów). Pamiętaj jednak, że jeżeli błąd wynika np. ze zbyt starej wersji Android, nawet przywrócenie telefonu do ustawień fabrycznych nie okaże się skuteczne.

Uwaga! Jeśli zdecydujesz się na przywrócenie telefonu do ustawień fabrycznych, przed przystąpieniem do tej czynności sporządź kopię zapasową wszystkich najważniejszych dla Ciebie plików (np. zdjęć, kontaktów, filmów, itp.), które znajdują się na Twoim urządzeniu, ponieważ wraz z przywróceniem ustawień, mogą one zostać usunięte.